Wat hebben wij genoten in Istanbul

De laatste paar jaren vieren wij zussen en broer mama’s verjaardag in het buitenland. Vorig jaar zijn we naar Ibiza geweest waar mijn broer woont. Dit jaar naar Istanbul, omdat een zus in Turkije woont en omdat mijn moeder al eens eerder in deze stad geweest is en dit nogmaals met ons wilde beleven. Mijn jongste zus heeft samen met mijn moeder deze compleet verzorgde reis naar Istanbul uitgezocht en wij hebben ons laten verrassen. En wat hebben wij genoten in Istanbul! Dit komt mede door onze fantastische gids Mesut en chauffeur Vahap, die ons door de hele stad geleid hebben.

Dag 1

Wij vlogen met Turkish Airlines van Schiphol naar Istanbul. Niets dan lof voor deze Turkse vliegmaatschappij. Ruime stoelen en beenruimte, gratis eten en drinken, gratis films of muziek onderweg! Wat een verademing was dat zeg.
Aangekomen op het nieuwe en gigantisch grote vliegveld in Istanbul stond onze gids Mesut al op ons te wachten. Hij bracht ons naar het hotel Grand Washington in het oude stadsdeel Sultanahmet. Het restaurant en dakterras van het hotel heeft een prachtig panoramisch uitzicht over de stad. Wij hebben net tijd om onze koffer uit te pakken en dan gaan we al uit eten met onze gids. Hij heeft een tafel gereserveerd op de bovenste verdieping van restaurant Hamdi in Istanbul wat een prachtig uitzicht heeft op de Nieuwe Moskee, Galatabrug en de Bosporus.

Wat hebben wij genoten in Istanbul Wat hebben wij genoten in Istanbul
Mesut heeft in elk restaurant een 4 tot 6-gangen diner voor ons geregeld voor de prijs van € 30,- pp. Vanavond krijgen wij mezze, heerlijke huisgemaakt Turks brood, pide, kebabs, baklava, vers fruit en Turkse koffie of thee. Water is hierbij inbegrepen, maar de wijn niet. En die is erg duur in elk restaurant. Maar wat hebben wij al fantastisch gegeten die eerste avond. Op naar het hotel en slapen maar.

Dag 2

’s Morgens vroeg staan gids en bus al voor het hotel op ons te wachten. Vandaag gaan we naar het Sultanahmetplein. Als we over het Sultanahmetplein lopen, zien we twee van de beroemdste gebedshuizen ter wereld: de Haghia Sophia en de Blauwe Moskee. De Haghia Sophia werd ongeveer 1.400 jaar geleden gebouwd als een christelijke kerk in het oude Byzantium. We zien de fraaie mozaïeken en de immense koepel. De 1.000 jaar jongere Blauwe Moskee dankt haar naam aan het bijzondere tegelwerk uit het stadje Iznik. De lichtval op de tegels zorgt voor de betoverende ‘blauwe’ sfeer. Helaas staat de Blauwe Moskee binnen in de steigers. Na dit bezoek wandelen we over het hippodroom naar de Basilicacisterne. We bezoeken dit bijzondere ondergrondse waterreservoir, waar prachtige kunstobjecten te zien zijn.

Wat hebben wij genoten in Istanbul     Wat hebben wij genoten in Istanbul

Voor de avond heeft Mesut een visrestaurant voor ons geregeld. Restaurant Yaka ligt onder de Galata brug in Eminönü naast verschillende andere visrestaurants. Het restaurant heeft een prachtig uitzicht over de Bosporus. Ook hier is weer een menu geregeld voor ons. Wij krijgen allemaal een bordje met diverse zalige mezze, daarna een gefrituurd hapje en een salade en als hoofdgerecht konden wij kiezen tussen dorade, zeebaars of makreel. Het nagerecht is een heerlijke griesmeelpudding en ook hier weer vers fruit, Turkse koffie en thee na. Het eten en personeel is geweldig en de sfeer is top. Je hebt een fantastisch uitzicht op het water en de mooie lange brug van İstanbul die ’s avonds heel mooi paars licht. Een echte aanrader!

Dag 3

Aan de Bosporus ligt het 19e-eeuwse neo-barokke Dolmabahcepaleis. Het grote Ottomaanse rijk was al aan het einde van zijn glorietijd, maar de toenmalige sultan spaarde kosten noch moeite om dit prachtige paleis te laten bouwen. Na ons bezoek zouden we naar de Chorakerk gaan, die de mooiste Byzantijnse mozaïeken en fresco’s van de stad heeft. Maar die is helaas gesloten wegens renovatie. Er wordt veel gerenoveerd in Istanbul en dat is goed, maar wij kunnen daarom enkele bezienswaardigheden niet bezoeken.
We lunchen op een dakterras naast het paleis en genieten van een prachtig uitzicht op de stad.
’s Middags rijden we langs de imposante stadsmuren (30 kilometer lang) van Constantinopel en bezoeken wij de grootste leerfabriek van Istanbul. Hier krijgen wij allemaal een prachtig cadeau van onze moeder.

Wat hebben wij genoten in Istanbul

Het diner vanavond is op het oude perron van de Oriënt Express. Een bijzondere nostalgische plek in het Sirkeci treinstation wat het eindpunt van de Oriënt Express was. Een heerlijke rustige plek in deze drukke stad. In het klassieke restaurant beginnen we weer met mezze, salade, een te lekkere borek en daarna mogen we kiezen tussen gestoofd lams- of rundvlees. Erbij een puree van geroosterde aubergine met rijst. Als nagerecht een super zoet amandelcakeje, fruit, Turkse koffie en thee. Hier heb ik het lekkerste lamsvlees ooit gegeten, super gaar en zacht jong lamsvlees!

Wat hebben wij genoten in Istanbul Wat hebben wij genoten in Istanbul

Dag 4

Wat hebben wij genoten in Istanbul Wat hebben wij genoten in Istanbul Wat hebben wij genoten in Istanbul Wat hebben wij genoten in Istanbul

Vandaag staat het Topkapipaleis en een boottocht over Bosporus op het programma.
Honderden jaren lang was het Topkapipaleis de residentie van de Ottomaanse sultans. Het enorme complex, met de tot de verbeelding sprekende haremverblijven en schatkamers, is nu een museum. Tijdens een uitgebreide rondleiding bewonderen we de pracht en praal waarmee de sultans zich omringden.

Voor de lunch brengen we nog een bezoek aan de exotische Egyptische Bazaar, een overdekte bazaar waar al eeuwen handel wordt gedreven in specerijen. We vinden hier voornamelijk kruiden en specerijen, Turks fruit en theesoorten: een palet van geuren en kleuren. We kopen er heerlijke dubbeldik belegde broodjes en ayran voor op de boot.
De boot vaart ons over de Bosporus, terug naar de Gouden Hoorn. De tocht is over het water dat twee werelddelen scheidt. Op de oever staan prachtig gerestaureerde houten huizen en robuuste forten. Hierna rijden we nog een stuk langs de Bosporus.

Wat hebben wij genoten in Istanbul

Voordat we gaan eten brengen Mesut en Vahap ons naar het Taksim plein. Hier bevindt zich de bekendste winkelstraat van de stad Istiklal Cadessi. We gaan deze in twee delen verkennen en vanavond is dit het eerste deel. Hier is ook het Ikinci Bahar Restaurant in de historische bloemenpassage (Çiçek Pasajı), waar we vanavond eten. Ook hier is weer een menu geregeld voor ons. Vooraf weer zalige mezze, gevolgd door gefrituurde visjes en salade. Het hoofdgerecht is dorade, hamsi (gefrituurde ansjovis) of bonito die net in het seizoen is. Ik kies voor de bonito en dat was een super goede keuze. Ook hier weer super vers en lekker fruit, Turkse koffie en thee na.
In de passage worden we aan tafel toegezongen en onze gids zingt gezellig mee.

Dag 5

Archeologisch museum en de Suleymaiyemoskee staan op de planning vandaag.
Het prachtige archeologische museum heeft een collectie die meer dan 5.000 jaar omspant. De prachtige sarcofaag van Alexander de Grote en de afdeling oosterse oudheden zijn echte publiekstrekkers. ’s Middags bezoeken we de Suleymaniyemoskee. Sultan Suleyman de Grote gaf Sinan de opdracht voor de bouw van deze moskee, die een goed voorbeeld is van het vakmanschap van deze beroemde architect. We sluiten de dag af met een bezoek aan de Galata toren. Een van de voornaamste bakens van Istanbul, oorspronkelijk van hout en gebouwd in de 6e eeuw, is dit een van de oudst bestaande torens van de wereld. Het gebouw is sinds de 14e eeuw van steen en torent nog altijd hoog boven dit deel van het historische centrum van Istanbul uit. Bovenin heb je weer een prachtig uitzicht.

Wat hebben wij genoten in Istanbul Wat hebben wij genoten in Istanbul

Hierna hebben wij toch wel erg honger gekregen en Mesut heeft een tafel voor de lunch gereserveerd in een gemeente restaurant. Deze restaurants zijn super goedkoop en je eet er ook nog eens fantastisch lekker. Het is een prachtig gebouw aan het water. We hebben met z’n zevenen soep en een volwaardig hoofdgerecht gegeten voor nog geen € 27,- totaal!
Daarna gaan we naar de grootste markt ter wereld: de Grote Bazaar van Istanbul. In dit immense doolhof kijken we onze ogen uit! Van sieraden en tapijten tot levensmiddelen: de meest gewone en bijzondere zaken zijn hier in overvloed te vinden. Hier komen ook we langs een van de restaurants van de bijzondere en bekende social media chef/slager Nusret Gökçe.

Wat hebben wij genoten in Istanbul

Vanavond eten wij voor het eerst in het hotel en dat is helemaal geen straf. Het hotel blijkt een ontzettend goed restaurant te hebben en daar komen wij nu pas achter. We gunnen de gids en chauffeur een vrije avond en genieten van het eten en het prachtige uitzicht.

Dag 6

We beginnen deze dag in de Oosterse volkswijk Eyüp, in het verleden een dorp, maar nu een buitenwijk van Istanbul. Eén van de hoogtepunten van deze wijk is de Eyüp Sultan Moskee. Het is het Mekka, Medina en Jeruzalem na het belangrijkste bedevaartsoort binnen de Islam. We brengen daar een bezoek aan het café van Pierre Loti waar we thee drinken tussen de locals en genieten van een spectaculair uitzicht over de Gouden Hoorn.
Vervolgens rijden we naar de wijk Taksim gelegen in het district Beyoglu en is het moderne hart van Istanbul. Onder andere het wereldberoemde Taksimplein en de bekendste winkelstraat van de stad, Istiklal Cadessi, zijn gelegen in de wijk Taksim. Er heerst een prima sfeer en de straten zijn gevuld met een mengelmoes van locals en toeristen.
Hier bevinden zich ook diverse Consulaten (zoals de Nederlandse).

Wat hebben wij genoten in Istanbul

Mama had ergens een poster gezien van Derwisj en wil daar graag naartoe. En onze fantastische gids Mesut heeft dat geregeld voor vanavond. Het is een bijzondere voorstelling van dansende oftewel draaiende Derwisjen, die volgens een heel ritueel tranceachtige draaiende bewegingen maken. Het is een mystieke ervaring om de mannen (Islamitische geestelijken) in witte rokken verbazingwekkend snel om hun as te zien wervelen op de meegaande muziek.

Dag 7

Wat hebben wij genoten in Istanbul Wat hebben wij genoten in Istanbul

We gaan naar de Camlica heuvel, die aan de Aziatische kant van de Bosporus ligt. Hier wappert de grootste vlag (1000 m2) van Turkije. Het uitzicht over de stad is fantastisch! We zien de bruggen over de Bosporus, de Gouden Hoorn en de silhouetten van diverse moskeeën. Later dalen we af naar de 12 kilometer lange Bagdad Avenue, die de mooiste winkels van Istanbul heeft.
Dan lopen we door de straten met de vele kraampjes verse vis, fruit en groenten. In een prachtige winkel kopen we het lekkerste Turks fruit en eten wij gebakjes.
Na de lunch hebben we eindelijk vrije tijd en kunnen we zelf nog even gaan shoppen.
De laatste avond eten wij weer heerlijk in het hotel.

Wat hebben wij genoten in Istanbul

Wat een prachtige en indrukwekkende stad is Istanbul. We hebben zo veel gedaan en zoveel gezien, het was bijna te veel voor 7 dagen. Goede reden om nog eens terug te gaan.
We hebben dagelijks minstens 10 kilometer gelopen, we hebben veel in files gestaan en staan wachten voor de diverse moskeeën en musea, maar het was het allemaal waard. En wat hebben wij heerlijk gegeten, ik heb weer veel inspiratie opgedaan.
De stad Istanbul is de schakel tussen oost en west, het ene moment voel jij je een sultan in de oude stad tussen prachtige paleizen, moskeeën en bazaars, en het volgende moment als een wereldburger in een metropool. Het was een onvergetelijke reis!

Deze reis heeft mijn zusje geboekt bij SRC Reizen (no spon) en ik moet zeggen dat zij dit geweldig gedaan hebben. De begeleiding door SRC en het opzetten van het hele programma, alsmede de Nederlandssprekende gids, minibus met chauffeur was top. Ik heb dit nog niet zo eerder meegemaakt. Hulde voor de organisatie!