Met de familie naar Turkije

Mijn moeder had tijdens het familie Kerstdiner uitgesproken dat ze nog een keer met al haar kinderen op reis wilde. Niet dat mijn 86-jarige moeder er slecht aan toe is en daarom nog een keer al haar kinderen bij elkaar wil hebben. Onze moeder is zo fit en sterk als maar kan en is ze veel gezonder dan haar 5 krakkemikkige kinderen. Als we horen en zien wat ze allemaal nog doet, dan worden wij er al moe van. Zo runt zij nog een B&B in haar gigantische huis in Steenwijk en bakt elke morgen vers brood voor haar gasten. Aan de ene kant vinden we het maar niets dat ze zo druk is, maar aan de andere kant kan ze toch niet stil zitten en is dit beter dan dat ze achter de geraniums gaat zitten. Nu woont een zusje van ons in Turkije en zij kan niet meer vliegen. Daarom gaan we met de familie naar Turkije.

Prijs

Mijn zusje Jacqueline heeft met het spelprogramma The Wall op SBS6 een groot bedrag gewonnen. Zij speelde om deze reis te winnen voor de hele familie. Maandenlang moest ze het geheim houden, maar toen het uiteindelijk op TV werd uitgezonden, kwam het fantastische nieuws dat we een reis konden boeken naar Turkije. Zaterdag 13 april was het zover, we vlogen naar Bodrum. Broerlief die op Ibiza woont, was al een paar dagen eerder naar Nederland gekomen want op de 12e moesten met z’n allen naar het UMC voor een genetisch onderzoek.

Hotel

Met de familie naar Turkije Met de familie naar Turkije  Met de familie naar Turkije   Met de familie naar Turkije Met de familie naar Turkije

We verblijven in het Salmakis Hotel in Bodrum. Een prachtig hotel aan de kust met een gigantisch zwembad, terrassen, restaurants waar je de hele dag en nacht eten kan (all-inclusive). Het hotel is tegen een helling aan gebouwd en heeft daardoor kamers die in een soort split-level naar beneden gebouwd zijn. We hadden een kamer met zeezicht en genoten elke morgen als we de gordijnen opentrokken van het uitzicht met een strak blauwe lucht, zee en zwembad.

Wellnes en Spa

In het hotel is een mooie grote sportschool, binnenbad, jacuzzi, wellness en kapper aanwezig. Dit kan je allemaal gratis gebruiken en tegen betaling boek je de kapper of een schoonheids-, hamman- of massagebehandeling. En ja wij hebben gesport, al is het maar om wat caloriën kwijt te raken en onze stijve rug van al het liggen op de zonnebedjes los te krijgen. Tevens hebben wij ons op een ochtend laten verwennen met een hammam behandeling, daarna een Balinese massage en een gezichtsbehandeling. Na twee uur kom je herboren naar buiten, heerlijk!

Bodrum

Mijn zusje woont vlak bij Bodrum, daarom is de keuze op deze plaats gevallen. Bodrum is een vrij luxe en drukke badplaats aan de Egeïsche kust. Het hotel ligt aan de baai tegenover de stad en met een taxibootje ben je in 10 minuten in de stad. Aan de haven vind je diverse visrestaurants. De tweede avond gaan we met een taxi naar de stad en komen terecht in het overvolle centrum vol met winkeltjes waar ze ‘nep’ merken verkopen tegen behoorlijk prijzen. Overal wordt je in het Nederlands toegeroepen dat je naar binnen moet komen en proberen ze je iets aan te smeren. Na een tijdje door deze straten geslenterd te hebben, hadden we het wel weer gezien en zijn we naar het hotel gegaan voor een afzakkertje.
De laatste dag zijn we weer naar Bodrum gegaan. Deze keer naar het wat luxere gedeelte van de stad met mooie winkels. Hier scoort mijn moeder een prachtige leren jas en wij mooie kleding en tassen. Dit gedeelte van de stad vinden wij fijner om te winkelen dan het hele toeristische gedeelte. Via steegjes komen wij bij het water terecht en hier vinden we een leuk restaurantje. Er staan stoeltjes aan het water en hier drinken we een paar flessen heerlijke Turkse chardonnay. Wat een zaligheid….een prachtig uitzicht op de jachten die voorbij komen en een briesje in onze haren. Oh konden we hier maar blijven.

Kaasmarkt

De volgende ochtend dat we aankwamen, was mijn zusje en haar Turkse man al in het hotel. Na een innig welkomst vroeg ze wat we wilden doen. Er was een kaasmarkt in Bodrum, misschien vonden we dat leuk. Ja natuurlijk! Dus met z’n allen lekkere ambachtelijke kaasjes geproefd op het marktje. Van de kaas die ik het lekkerst vond, heb ik een groot stuk gekocht. Maar die laat ik in de taxi liggen, jammer dan.

De volgende dag gaan mijn moeder en broertje met mijn zusje en haar man het stuk grond bezoeken wat ze gekocht hebben en waar ze een huis willen gaan bouwen. Ze zijn de hele dag op stap en mijn zusjes en ik gaan genieten van het zwembad. Het is nog rustig in het hotel en dus ook bij het zwembad. Elke dag is er wel iets te doen, de ene keer kan je meedoen met een schietwedstrijd, de volgende dag is er darten. Ook aan de kleintjes is gedacht hier, ’s avonds is er een heuse kinderdisco.
Bij de poolbar kan je (gratis) cocktails bestellen en deze worden geserveerd bij jouw bedje bij het zwembad. Wat een luxe hier!

Yalikavak jachthaven

Mijn zusje en haar man hadden afspraken staan in Yalikavak, of we meewilden. Natuurlijk gaan we mee. Deze mondaine stad ligt op ongeveer 20 kilometer van Bodrum en de tocht ernaar toe door de heuvels is al prachtig. We worden afgezet bij de luxe jachthaven met daarbij hele dure winkels. Niet normaal wat voor grote jachten hier liggen. Nadat we onze ogen uitgekeken hebben, gaan we via de oude haven met vissersbootjes het oude gedeelte van de stad in. Hier vind je pittoreske steegjes met aantrekkelijke winkeltjes. We scoren er leuke snuisterijen en mooie kleding voor niet teveel geld.

Fruitmarkt in Ortakent

Met de familie naar Turkije Met de familie naar Turkije Met de familie naar Turkije  Met de familie naar Turkije Met de familie naar Turkije Met de familie naar Turkije Met de familie naar Turkije Met de familie naar Turkije

Natuurlijk ben ik ook nieuwsgierig naar lokale producten, daarom zijn we naar de fruitmarkt in Ortakent gereden. Op een overdekte markt prijzen de lokale boeren hun producten aan. Verse groente, fruit, kaas, kruiden, specerijen, Turks fruit, gedroogd fruit, noten, brood, etc. wordt hier verkocht. Overal mogen we proeven van al het lekkers wat zij uitgestald hebben. De lekkerste noten, dadels, olijven, brood, zoetigheid, vers fruit, het wordt ons allemaal aangeboden. Natuurlijk kopen we her en der wat van deze heerlijkheden. Mijn culinaire hart klopt hier van al deze mooie producten.

Turkije

Met de familie naar Turkije Met de familie naar Turkije

Eerlijk gezegd trok Turkije mij nooit, maar nu we er geweest zijn, ben ik toch wel enthousiast. De mensen zijn super aardig en behulpzaam. Natuurlijk snappen ze hier dat ze het van de toeristen moeten hebben, maar toch. Als we in een stad lopen te zoeken naar een taxi, is er iemand die een taxi belt voor ons, als de taxiboot er niet is, kunnen we bij iemand op de boot stappen die ons naar het hotel vaart. Het zijn die kleine dingen die het tot een fijne beleving maken. Ik had graag meer van de lokale gerechten willen proeven, dat is er niet van gekomen. Het all-inclusive van het hotel was prima en we hebben lekker gegeten, maar het was toch niet het authentieke Turkse wat ik had willen proeven.
Turkije ik kom graag weer een keertje terug.

Met de familie naar Turkije

Natuurlijk wil ik mijn zusje Jacqueline en haar man Hein bedanken voor deze prachtige beleving die wij van hen mochten ontvangen. En moeders wil als ze 90 wordt hier weer naartoe met z’n allen. Ik hoop dat we dit beleven mogen.