Op ontdekkingstocht door het mooie Denekamp

Voor het tweede jaar zijn we op uitnodiging van VVV Ootmarsum-Dinkelland in Twente om te genieten van al het moois en lekkers wat deze streek te bieden heeft. Vorig jaar hebben we Ootmarsum en omgeving bezocht, dit jaar gaan we naar Denekamp. Denekamp ligt in Twente (Overijssel) aan de prachtige rivier de Dinkel. Samen met Ootmarsum en Weerselo vormen zij de gemeente Dinkelland. Wij gaan nu op ontdekkingstocht door het mooie Denekamp.

Overnachtingen:

Hotel De Schout

De eerste avond slapen wij in Hotel De Schout. Het hotel is gebouwd in het voormalige gemeentehuis en ligt midden in Denekamp, een ideale plek om het dorp te verkennen. Wij worden allervriendelijkst ontvangen door de dame achter de balie en vervolgens naar onze schitterende kamer gebracht. Vanuit ons kamerraam kijken we uit op een prachtig oude gebouw De Wethouder genaamd. Ze vertelt ons dat dit een restaurant is wat ook van dezelfde eigenaar als het hotel is. Daar gaan we morgenavond eten.

Op de kamer wordt een prachtige mand met twee flessen wijn en heel veel informatie over de omgeving gebracht namens het VVV Ootmarsum-Dinkelland. Daar waar de meeste gemeenten geen VVV meer hebben, is deze ontzettend actief zowel op social media als lokaal. En dat is maar goed ook, deze omgeving heeft zoveel moois te bieden!

We pakken onze tas uit en genieten even van onze super ruime kamer met heerlijke bedden. Chopchop, genoeg te doen en beleven vandaag dus we gaan weer. Als we langs de balie komen raadt de aardige dame ons aan om ook nog even naar Ootmarsum te gaan want daar is vandaag de Siepelmarkt. Een soort braderie met oude ambachten in het historische centrum van Ootmarsum.

Denekamp heeft een gezellig centrum en ondanks dat het een kleine gemeente is, heeft het leuke en mooie winkels. Geen leegstand hier in het centrum, maar een drukte van belang.
We hebben zelfs even tijd gevonden om te shoppen. Auke heeft een leuk overhemd en schoenen gekocht en ik een winterjasje in de uitverkoop.

Na een drukke dag en heerlijk gegeten te hebben, genieten we van een goede nachtrust en heerlijk ontbijt in het hotel.

Hotel De Schout
Burg. Hoogklimmerstraat 2
7591 ET Denekamp

B&B Erve Fakkert

De tweede nacht slapen we in een bed and breakfast. Op weg ernaar toe vragen we ons af waar we terechtkomen. Het is een stukje het platteland op maar de rit is een fantastische toer door de mooie omgeving. Uiteindelijk komen we aan bij B&B Erve Fakkert. Eigenaar en gastheer Cor Weusthof ontvangt ons enthousiast. Hij brengt ons naar onze kamer welke eruit ziet als een hotelkamer. Dit verwacht je eigenlijk niet bij een bed and breakfast op het platteland. Er zijn 7 tweepersoons kamers met elk een eigen thema, een luxe vakantiewoning en drie prachtige vakantieappartementen. Een ideale plek om met z’n tweeën of de hele familie door te brengen.
Wij slapen in de tekenkamer. Een ruime en praktisch ingedeelde kamer met een moderne badkamer.

Deze B&B is een ideale uitvalsbasis om Twente te verkennen bijvoorbeeld lopend of op de fiets (fietsen zijn hier te huur) of om creatieve workshops te volgen welke hier georganiseerd worden.

Op ontdekkingstocht door het mooie Denekamp

We liggen die nacht in coma door de stilte van de omgeving van de B&B. Echter ’s morgens vroeg worden we gewekt door de huishaan (hanen) op het erf. Na een lekkere douche gaan we ontbijten in de gezellige ontbijtkamer. Er is genoeg keuze, Cor is er maar druk mee om het ieder naar zijn zin te maken. Heerlijk!

B&B Erve Fakkert
Everlostraat 3
7596 MP Rossum

Eten:

Erfgoed Bossem

Vorig jaar zijn we twee keer geweest op het prachtige bedrijf Erfgoed Bossem*. We waren toen niet in de gelegenheid om er te eten, maar vanavond gaat dit wel gebeuren. Op donderdag- en vrijdagavond kan je aanschuiven bij het driegangen diner waar gekookt wordt met streekproducten. Op zaterdagavond ben je welkom aan de Twentse table d’hôte (of je nu wel of niet op het erfgoed logeert).

Boer Dennis herkent ons nog van vorig jaar en komt even gezellig aan tafel zitten. We praten over de warmte en droogte en hoe dat hun boerderij beïnvloedt. Dan besef je pas wat dit betekent voor de boeren en hoe moeilijk zij het hiermee hebben. Misschien moet hij wel eerder meerdere koeien slachten om ervoor te zorgen dat hij genoeg voer heeft voor de andere runderen.

Op ontdekkingstocht door het mooie Denekamp

Er verschijnt een plankje met verrukkelijk warm brood en boter op tafel….een goed begin van deze avond.
Als voorgerecht krijgen we een Rouleau van (antibioticavrije, jawel dit werd heel specifiek genoemd) scharrelhoen en groene kruiden, daarbij een lichtgerookte eendenham, gepofte tomaatjes, sla, venkel en mosterddressing geserveerd. Een bordje vol heerlijkheden en ze hebben rekening gehouden met mijn maagverkleining en er een kleinere versie van gemaakt.

Het hoofdgerecht bestaat uit een dry-aged entrecote van natuurlijk het biologisch rundvlees van het Brandrode Rund van de eigen boerderij, daarbij een heerlijke saus gekruid met bonenkruid. Erbij andere lekkere kwaliteitsproducten uit de nabije omgeving, zoals bijvoorbeeld shiitakes van de Shiitake Farm Masselink.

Op ontdekkingstocht door het mooie Denekamp

Het nagerecht is een cheesecake met vers fruit erop, een yoghurt kersenijs met daarbij een aardbei rabarbercompote. Een lekkere zoete afsluiter.
Voor Erve Bossem is het belangrijk dat de gasten kunnen proeven van al het goeds wat het Twents landleven te bieden heeft. Lokale producten, het seizoen en slow food bepaalt hier het menu. Think global, eat local is hun credo.

Terwijl we de boerderij verlaten, lopen wij langs de prachtige Brandrode runderen. De kalfjes staan bij hun moeder, hoe mooi is dat. Ook lopen er Bresse kuikentjes in het rond…het boerderij gevoel in optima forma.

Erfgoed Bossem
Dorpsstraat 7
7635NA Lattrop-Breklenkamp

Tuincafé Wonderryck

Bij het binnenrijden van Denekamp zie je aan de rechterkant Wonderryck met daarbij een prachtige tuin en gezellige tafeltjes. Hier gaan we lunchen. Buiten is het goed toeven, maar vanwege de weersvoorspellingen gaan we toch maar binnen zitten. Vandaag hebben we een beetje pech dat er af en toe en flinke bui over ons heen komt.

Op ontdekkingstocht door het mooie Denekamp  Op ontdekkingstocht door het mooie Denekamp  Op ontdekkingstocht door het mooie Denekamp

De eigenaresse Yolanda ontvangt ons en vertelt dat zij samen met haar zoon Joost sinds mei dit Tuincafé runt. Hoe leuk is dat om zoiets samen met je zoon te doen. Ook hier worden weer veel lokale producten gebruikt. Ik heb het idee dat ze in deze omgeving veel meer bewuster zijn van de prachtige producten die hier geproduceerd worden. En het is mooi om te zien hoe elk restaurant deze gebruikt en benoemd op de kaart.

Op de vraag wat wij willen eten, zeggen we: maak maar wat lekkers. Joost duikt gelijk de keuken in om ons te verrassen. En dat doet hij ook…. een prachtige plank met heerlijkheden wordt op tafel gezet. Erop een mosterdsoepje, broodje geitenkaas met walnoten en een balsamicostroopje, Italiaanse vleeswaren op landbrood en broodje met Caprese met pesto. Uiteraard met buffelmozzarella van de Buffalo Farm Twente. Oh wat een verwennerij en wat een leuke plek. Leuk detail is de muisjes op de stoelen in het restaurant.
Mocht je het Natuurmuseum Wonderryck gaan bezoeken, ga daarna dan lunchen bij dit Tuincafé!

Tuincafé Wonderryck
Oldenzaalsestraat 39
7591 GL Denekamp

Restaurant Watermolen Singraven

Waar we vorig jaar ook niet aan toe gekomen zijn, gaan we dit jaar wel doen. Landgoed Singraven staat op het programma vanmiddag. Maar eerst even eten natuurlijk. En dat kan in het prachtig gelegen Restaurant Watermolen Singraven. Niet alleen voor het restaurant, maar vooral achter het restaurant ligt een prachtig terras. Wij mogen op het lager gedeelte van het terras zitten wat vlak aan het water ligt en uitzicht heeft op de watermolen. Binnen ziet het er knus uit, maar op een mooie zonnige dag zit je buiten op het terras aan het water wel heel erg fijn. En wat denk je….de watermolen begint te draaien, hoe bijzonder is dat!

De chef-kok komt aan tafel, dit blijkt de zoon van Cor van de B&B te zijn. We beginnen met een zalig paprikasoepje met fijngesneden groenten erin. Het soepglaasje wordt geserveerd in een boomstammetje, tja we zitten per slot van rekening tussen de bomen. Hubbie krijgt drie lekkere (stok)broodjes: eentje met romige brie, walnoten en honing, zalm met mosterd dilledressing en eentje met gerookte carpaccio en truffelmayo. Voor mij een Salade met volkorenpasta, Twentse buffelmozzarella, cherrytomaatjes en pijnboompitjes. Tjonge wat is dat genieten en wat kom je hier tot rust.

Restaurant Watermolen Singraven
Schiphorstdijk 4
7591PS Denekamp

Cultuur

Niet alleen is het geweldig wandelen of fietsen door het Twentse coulissenlandschap, maar ook op cultureel gebied is hier veel te beleven. Zo heb je de prachtige kunstgalerieën in Ootmarsum, maar ook Denekamp heeft veel te bieden.

Zo is er op loopafstand van Hotel De Schout:

Museum Huize Keizer

Een oud patriciërshuis inclusief winkel welke dateert uit het begin van de 19e eeuw. Dit museum is gratis toegankelijk. Je komt binnen in het winkeltje oud grootmoeders tijd. Prachtige oude blikken en houten kistjes waar de voedingsmiddelen in bewaard werden.
De kamers en slaapkamers doen een beetje denken aan de kamers in de huizen van mijn grootouders. Vooral de bedstede, het washok en keukentje is nog heel herkenbaar voor mij. Leuk om te zien.

Museum Huize Keizer
Kerkplein 2
7591DD Denekamp
Woensdag t/m vrijdag geopend tussen 13.30-16.30 uur

St. Nicolaaskerk

Op ontdekkingstocht door het mooie Denekamp   Op ontdekkingstocht door het mooie Denekamp  Op ontdekkingstocht door het mooie Denekamp
Naast dit museum staat een prachtige grote rooms-katholieke kerk. De toegang is gratis en je kunt er naar binnen via een glazen toegangsdeur aan de rechterzijkant. Deze kerk heeft een rijke historie. Wij gaan naar binnen en zijn overweldigd door de prachtige kerk. Duidelijk katholiek, maar zo’n grote kerk verwacht je niet in zo’n klein dorp. Er heerst een serene rust, we gaan op een bank zitten en genieten van het glas-om-lood, de prachtige schilderijen en ornamenten. Bij het naar buiten gaan steken wij nog een kaarsje aan voor degene die we helaas moeten missen.

St. Nicolaaskerk Denekamp
Nicolaasplein 2
7591 MA Denekamp
Iedere dag geopend tussen 10.00-16.00 uur

Natuurmuseum Wonderryck

Nadat we zo lekker geluncht hadden in Tuincafé Wonderryck, wilden we natuurlijk ook het museum bezoeken. Het is een zeer actief museum voor kinderen. Vandaag staat er het ontleden van uilenballen op het programma. Of je gaat met een natuurgids en een schepnetje van alles leren over het waterleven in de museumvijver. Er worden wandelingen
door de museumtuin met een natuurgids, safarispeurtochten of op stap met de imker georganiseerd.

In het museum bevinden zich Wonderkamer vol opgezette dieren (niet geschikt voor tere zieltjes). Een zaal met bijzondere stenen en fossielen uit de oertijd, een funky forest waar jij jouw eigen (digitale) bos kunt laten groeien, enz. Elke zaal zijn eigen verhaal.
Ik denk dat dit museum heel erg leuk is voor (niet te jonge) kinderen.

Natuurmuseum Wonderryck
Oldenzaalsestraat 39
7591 GL Denekamp

Landgoed Singraven

Wij hebben al geluncht bij de historische watermolen het Singraven en genieten van het landgoed. Je kunt een wandeling maken door de prachtige tuin van het Huis Singraven, oh wat is het hier mooi, sereen en groen. Na een kaartje gekocht te hebben bij de Winkel aan de Dinkel – tegenover Restaurant de Watermolen – melden wij ons op tijd bij het hek van het landhuis. Met nog meer geïnteresseerden lopen wij samen met de gastvrouw via de lange laan naar het huis. Hier worden wij verwelkomd door de gastheer van vandaag. Deze keurige heer is zeer bevlogen en vertelt ons alles van het landgoed. Wij mogen veel kamers aanschouwen (maar nergens aankomen natuurlijk), maar de eetkamer had toch wel mijn voorkeur. Prachtig gedekte grote tafel, vol met uniek porselein, kristal en zilver speciaal gemaakt voor een van de eigenaren.

Het huis staat vol met kunst, antieke meubels, wandkleden, schilderijen en in leer gebonden boeken. Het is in goede staat, de laatste eigenaar mr. Willem Frederik Jan Laan heeft destijds het huis geheel laten restaureren en in de oude staat terug gebracht. Helaas mogen wij geen foto’s maken van deze pracht en praal.
Na zijn dood heeft hij het landgoed inclusief de kunst nagelaten aan een stichting.

Huis Singraven
Schiphorstdijk 4
7591PS Denekamp

Op ontdekkingstocht door het mooie Denekamp

Op onze route naar Singraven kwamen wij langs een windkorenmolen. Daar wilde ik nog even naar toe, maar we hadden helaas een te druk programma. Reden genoeg om weer eens terug te komen!

Denekamp en Dinkelland wat hebben we genoten, we hebben er maar drie dagen vertoefd maar het voelt als een week vakantie.

Wij willen iedereen die ons zo vriendelijk ontvangen heeft ontzettend bedanken voor jullie gastvrijheid en alle goede zorgen.

Op vrijdagavond hebben we heerlijke gedineerd bij De Wethouder in Denekamp. Hier kan je er alles over lezen.

VVV Ootmarsum-Dinkelland bedankt voor alles wat jullie gedaan hebben voor ons. We komen zeker een keertje terug.