Review kookboek Sirocco van Sabrina Ghayours

Sirocco is het nieuwste boek van Sabrina Ghayours. Na haar bestseller Persiana komt Sabrina met dit boek. Ik kijk vaak naar BBC kookprogramma’s zoals Saturday Kitchen en daar is Sabrina regelmatig te gast. Ik bewonder de manier waarop zij de keuken uit het Midden-Oosten integreert met de Westerse keuken. Sabrina is geboren en getogen in Engeland, maar heeft Iraanse roots en die zijn terug te vinden in haar boeken.

In dit laatste boek combineert ze nog meer de Perzische traditionele producten, gerechten en smaken met de keuken uit het Westen (lees Engeland).

Ik ben gek op de Midden-Oosterse keuken en was dan ook blij verrast dat ik dit boek mocht ontvangen voor de opname van de Koffietijd Kookclub. Ik kon een recept uit het boek kiezen, welke ik dan in mijn keuken zou bereiden. Het werd de Köfteburger. Wel heb ik het recept een eigen twist gegeven, omdat ik het toch te Westers vond met de ketchup en augurk op de burgers (http://www.koffietijd.nl/te-westers-recept-voor-de-oosterse-keuken/).

In het boek Sirocco vind je meer dan 100 recepten met voor ons toegankelijke smaken, soms subtiel en aromatisch, soms ook sterk gekruid maar wel altijd perfect in balans. Sabrina begint met de voorraadkast, de kruiden(mixen) en ingrediënten die het meest voorkomen in haar recepten. Gelukkig heb ik ze allemaal in mijn kastjes staan, ga namelijk regelmatig naar de Turkse supermarkt. Dan staan de perfecte ontbijtjes en brunchgerechten op het menu, zoals Perzisch roerei, Wentelteefjes met kardemom (jammie) en Geroosterde boterhammen met peer, feta en honing.

Nu is het tijd voor lichte hapjes en hartige tussendoortjes. Dip van tuinbonen en cashewnoten, Broccolibeignets met zuurbessen en chilipeper en Merguez-saucijzenbroodjes zijn er een paar van die ik zeker wil proberen.

Spectaculaire salades en bijgerechten doet zijn naam eer aan. Zinnenprikkelende salades en groentegerechten zoals Salade van radijs, gedroogde vijgen en appel, Maftoulsalade en Gekaramelliseerde venkel met korianderzaad, sinaasappel en saffraanboter zijn er enkele voorbeelden van.

Bij de heerlijke hoofdgerechten mogen de tajines en stoofpotjes natuurlijk niet ontbreken.

Of wat denk je van een Midden-Oosterse fish and chips?

Als afsluiter natuurlijk de zoete lekkernijen zoals een kruidige Nectarinepavlova of de Chocolademoussetaart met kardemom en espresso. Stuk voor stuk recepten die ik proberen wil.