Vitamine B12

Vitamine B12

Vitamine B12 staat in de belangstelling. Steeds vaker vraagt men zich af of ze een tekort hebben aan vitamine B12. Vooral de veganisten en vegetariërs zijn ermee bezig.

Hoeveel vitamine B12 heb je nodig?

Dagelijks heb je zo’n 2,8 microgram vitamine B12 nodig. Maar via welk voedsel krijgen we deze vitamine naar binnen? Alleen via dierlijke producten en voedingsmiddelen van dierlijke afkomst, krijgen wij vitamine B12 naar binnen. Vlees, vis, eieren, melk, melkproducten en kaas zijn namelijk rijk aan deze vitamine. Lever bevat een grote hoeveelheid vitamine B12.

 

Daarom is het voor veganisten en vegetariërs die te weinig melkproducten of eieren gebruiken, belangrijk om erop te letten dat ze geen vitamine B12 tekort zullen krijgen. Het lichaam slaat B12 op waardoor het een voorraadje heeft, daardoor wordt een tekort pas na lange tijd merkbaar.

Wie heeft kans op een tekort?

En niet alleen bij de veganisten of vegetariërs kan een tekort aan deze vitamine voorkomen. Ook bij zwangere vrouwen of vrouwen die borstvoeding geven, kan een verhoogde behoefte aan vitamine B12 ontstaan. Als je dan geen zuivel of geen eieren gebruikt, is het raadzaam een supplement te gebruiken.

 

Tevens zie je bij ouderen een tekort aan vitamine B12, een kwart van de Nederlandse ouderen heeft een tekort hieraan. Dit kan komen door een tekort aan de stof intrinsieke factor (die maakt je lichaam zelf aan). Of bij maagdarminfecties en bij aandoeningen waarbij de productie van maagzuur de opname van de vitamine door de darm verlaagt.
Zelfs Alzheimer, hart- en vaatziekten worden in verband gebracht met een vitamine B12-tekort.

 

Diabetes type 2 patiënten die het medicijn metformine langdurig gebruiken, moeten oppassen. Dit medicijn heeft namelijk een negatieve invloed op de opname van vitamine B12 in de darmen, waardoor het risico om een tekort aan deze vitamine te ontwikkelen, ontstaat.

 

Alcoholisten d.w.z. mensen die dagelijks overmatig veel alcohol gebruiken en daarbij ook nog weinig eten, hebben vaak een te laag vitamine B12. Hierdoor neemt hun maag en darm de vitamine minder goed op.

Wat doet een tekort met je?

Wat doet een tekort aan vitamine B12 met je. Een tekort aan deze vitamine leidt tot een vorm van bloedarmoede (pernicieuze anemie). Ook kan het tekort neurologische gevolgen hebben, zoals tintelingen in de vingers (paraestesie), geheugenproblemen, bloedarmoede, coördinatiestoornissen, vermoeidheid, hoofdpijn en spierzwakte in de benen. Bij een tekort wordt minder DNA worden aangemaakt, dat nodig is als lichaamscellen zich vermenigvuldigen. Omdat bloed- en zenuwcellen zich snel vermenigvuldigen, zijn daar de effecten van een tekort dus als eerste merkbaar.

 

Daarom is vitamine B12 heel erg belangrijk voor het bloed en het zenuwstelsel. Het
is belangrijk voor de vorming van rode bloedcellen, zorgt voor een goede werking van het zenuwstelsel en is een belangrijk voor de groei.
Het helpt bij het verminderen van vermoeidheid, helpt bij aan het normaal functioneren van het geheugen en zorgt voor de normale werking van het immuunsysteem.
Gezond eten is erg belangrijk, dat betekent dagelijks vlees, vis, melkproducten en/of eieren nuttigen.

 

Moeheid, duizeligheid, geheugen- en concentratieproblemen komen meestal niet door een te laag vitamine B12.
Twijfel je eraan laat dan de hoeveelheid vitamine B12 in je bloed door de huisarts bepalen middels een bloedonderzoek.

 

Teveel vitamine B12 kan geen kwaad, het lichaam kan bij een (te) hoge inname zelf de opname van vitamine B12 uit de voeding beperken. Er zijn daarnaast geen nadelige effecten van een hoge vitamine B12-inname op het lichaam bekend. Het opnamepercentage van de vitamine neemt af bij toenemende inname.

Wanneer slikken?

Wanneer moet je vitamine B12-tabletten slikken?
Als je een ontsteking van het maagslijmvlies hebt, wat er voor kan zorgen dat je te weinig vitamine B12 uit voedsel opneemt.
Wanneer je veganist bent.
Als je vegetariër bent en geen zuivelproducten gebruikt.

 

Nu heeft de firma Ergomax een handige Vitamine B12 spray in hun assortiment. Het voordeel hiervan is dat de opname van vitamine B12 via de mondslijmvliezen erg effectief is. De pompspray zorgt ervoor dat middels een fijne mist met kleine vitamine B12 deeltjes, dit snel in de bloedbaan komt waar het zijn werk doet. Dit is een goede manier om B12 in het lichaam te verhogen.
Zeker als je een tekort aan intrinsieke factor hebt, heeft het geen zin om vitamine B12 pillen te slikken, je neemt het dan namelijk niet op. Dit zou wel kunnen middels vitamine B12-injecties. Maar de vitamine B12 spray is zoveel makkelijker.

 

En belangrijk om te weten: de spray bevat geen bekende allergenen: soja, tarwe, gluten, lupine, pinda’s, selderij, mosterd, noten, sesam, koemelk, ei, vis, schaaldieren, schelpdieren of weekdieren.

 

Klik hier voor meer informatie.


Plaats een reactie

Copyright 2016 Culinea.nl - alle rechten voorbehouden