Horeca platform

The story behind Chefkoks/Koks/Gastheren/Gastvrouwen/Patissiers

Facebook Chefkoks/Koks/Gastheren/Gastvrouwen/Patissiers is een horeca platform op Facebook welke zo’n vier jaar geleden is opgezet door Eric Frericks uit Tilburg. Het was ooit begonnen als grap tussen Eric en een collega. Zij gingen een weddenschap aan wie de meeste horecavakgenoten volgers op Facebook zou kunnen krijgen.

Eén van de eerste leden die zich meldde was Patron Johan van Groeninge van Avant Garde in het PSV Stadion. In de weken die volgden, melden zich meer en meer horecavakgenoten aan. Uiteindelijk werden dat er zo gigantisch veel, dat Eric besloot om een uniek horecaplatform op te zetten met als doel : Elkaar inspireren en elkaar ondersteunen met alles wat met het prachtige horecavak te maken heeft.

Eric Frericks en Joris Dikmans (ook een horecaman in hart en ziel) hebben toen het begin gemaakt van deze succesvolle bloggroep. Wat zij destijds niet konden vermoeden, is dat het jaren later bijna 27.000 leden zou zijn. Op dit moment heeft deze Facebookgroep een beheerdersteam die bestaat uit twee hoofdbeheerders, acht medebeheerders en 1 moderator, om het succes te kunnen blijven waarborgen. Het is opgezet door en voor iedereen die iets met de horeca te maken heeft en bedoeld voor iedereen met een hart voor het horecavak. De opzet is elkaar inspireren en ook ondersteunen op het horecavakgebied, maar natuurlijk zijn er ook leden welkom die niets met de horeca van doen hebben, maar het horecaplatform wel een warm hart toedragen en graag op de hoogte blijven van de ontwikkelingen in de horeca.

Het platform is er tevens om de kennis die wij nu hebben, over te dragen aan de nieuwkomers in het vak. Het is daarom de bedoeling dat er alleen maar zaken gepost worden, die met de horeca van doen hebben. Zoals “horeca verhalen”, filmpjes, foto’s van gerechten welke de chefs bereid hebben, recepten of vragen over recepten en als laatste vraag en aanbod omtrent horeca apparatuur en/of meubel en vacatures. Er wordt heel divers gepost op de pagina en dat is waarschijnlijk mede het succes van dit platform.

Omdat er een groot tekort is aan personeel in de horeca, zijn de vacatures momenteel de meest geplaatste posts. Dit wordt niet door iedereen gewaardeerd, daarom is er laatst besloten dat er een maximaal aantal vacatures per dag wordt doorgelaten door de beheerders. Doordat er nog geen goede CAO afspraken gemaakt zijn voor de horeca haakt helaas veel aankomend horecapersoneel af. De horecamedewerkers zitten al drie jaar zonder CAO, hierdoor lopen de salarissen erg achter op andere sectoren. Waardoor het moeilijk is om aan personeel te komen. Het is zelfs als zo erg dat veel leerlingen al op hun opleiding afhaken. Dit is een groot probleem, zo ontstaat er meer en meer een (goede) werknemers tekort in de horeca. Volgens Eric is er wel een oplossing voor: Jongeren met leerproblemen en of een lichte verstandelijke beperking de kans bieden om binnen een bedrijf te leren en te werken.

Zelf heeft Eric Frericks – die autisme heeft – zijn opleiding gedaan via De Rooi Pannen horeca opleiding. Dit heeft hij  intern bij Prins Heerlijk Tilburg gevolgd. Prins Heerlijk is een leerwerk bedrijf wat speciaal bedoeld is om jongeren met leerproblemen en of een lichte verstandelijke beperking, de kans te bieden om kleinschalig en op eigen tempo een horeca opleiding te volgen. Dit betekent dat de opleiding aangepast wordt op iedere jongeren op zich. Bij Prins Heerlijk worden deze jongeren op een zeer hoog niveau klaargestoomd voor een baan in de horeca.

Eric aan het werk

Eric heeft veel last van prikkels en indrukken, maar door de juiste aansturing en structuur kan hij heel goed zijn werk doen. Hij werkt via een Wajong uitkering bij Prins Heerlijk Tilburg. Hij ziet daarom voor de horeca nog een grote mogelijkheid liggen om deze fantastische medewerkers een kans te bieden. Het kost misschien meer tijd en energie, maar je krijgt er wel zeer gemotiveerde horeca werknemers voor terug.

Op sommige Facebookpost – over bijvoorbeeld de gerechten die iemand klaar maakt – wordt heel erg “eerlijk” of soms ook wel erg hard (bot) gereageerd door sommige gebruikers. Eerlijkheid en respect moet hoog in het vaandel staan. Opbouwende kritiek is prima en ook toegestaan maar respect blijft boventoon voeren, aldus oprichter Eric. Bij echt nare of vervelende opmerkingen van leden, zullen de beheerders altijd direct optreden. Dus leden blijf respectvol naar elkaar!

Eric hoopt dat dit platvorm nog jaren mag doorgroeien. Waar dit enorme succes naar toe leidt is nu nog niet precies te zeggen. Maar ze gaan nu al richting de 27.000 leden.

Iedereen die graag het wel en wee van de horeca wil volgen, is van harte uitgenodigd om lid te worden van de Facebookgroep  Chefkoks/Koks/Gastheren/Gastvrouwen/Patissiers.

Deel dit artikel met je horecacollega’s en maak de groep nog gezelliger!

 


4 reacties
Ieke wolthuis

augustus 18, 2017 @ 8:17 am

Te gek!!!

Ton Aarsman

augustus 18, 2017 @ 9:18 am

Een heel leuk artikel over hoe mensen, die niet in de mainstream van de maatschappij passen, toch een heel succesvol initiatief kunnen ontplooien. Creativiteit heeft niet uitsluitend te maken met met de keuken en het bord, maar kan ook gebruikt worden bij het personeelsbeleid van een horecaonderneming.

Hanneke de Jonge

augustus 22, 2017 @ 9:12 am

Dank je wel Ieke

Hanneke de Jonge

augustus 22, 2017 @ 9:12 am

Dank je wel Ton

Plaats een reactie

author
DoorRedactie Culinea

Copyright 2021 Culinea.nl - alle rechten voorbehouden