Zo maak je een lekkere maaltijdsalade

Zo maak je een lekkere maaltijdsalade

Het is zomer en het is lekker warm en op sommige dagen zelfs heet. Met dit warme weer heb je niet zoveel zin om erg lang in de keuken te staan bakken of koken. Tijd voor makkelijke maaltijden in de vorm van een salade. Een gerecht waarvoor je niet te veel bereidingen voor nodig hebt, maar toch een verantwoorde maaltijd serveert. Zo maak je een lekkere maaltijdsalade in niet te veel tijd.

 

Je kunt een maaltijdsalade zo gezond maken als je zelf wilt. Mocht je meerdere avonden een salade willen eten omdat het zo warm is, dan is variatie het toverwoord. Maak niet elke avond hetzelfde, maar combineer zoveel mogelijk met verschillende ingrediënten.
Ik geef je voorbeelden van hoe jij een lekkere salade maakt:

https://www.kitchenandmore.nl/Borden

 

Basis

 

De basis is in principe altijd sla. Er bestaan heel veel verschillende slasoorten waarmee je kunt variëren. Denk aan veldsla, rucola, kropsla, eikenbladsla, romaine, ijsbergsla, frisée, radicchio of waterkers. Let er wel op dat de blaadjes vers en knapperig zijn.
Maar je kunt ook bladgroente gebruiken zoals spinazie, raapstelen, andijvie, witlof of snijbiet. Of een combinatie van deze slasoorten en/of groenten.

 

Eiwitten

 

Wil je een echte maaltijdsalade maken, dan zijn eiwitten wel belangrijk. Dit kan vlees, kip of vis of een vegetarische vervanger zijn.
Voor de vleesliefhebbers zijn reepjes gegrilde steak of kip erg lekker. Maar ook gerookte kip, rosbief, ham, worst, bacon of gehaktballetjes zijn erg lekker erin.
Ben je meer van vis? Dan is gebakken zalm of gerookte zalm, makreel, forel, mosselen of garnalen echt iets voor jou. Tonijn uit blik doet het ook altijd goed in een salade. Vis is sowieso goed voor jouw gezondheid en vette vissoorten zoals zalm of makreel bevatten veel eiwitten en omega-3.
En de vegetariërs kunnen natuurlijk vleesvervangers gebruiken, of een gekookt eitje, een lekkere kaas zoals gegrilde halloumi of mozzarella, burrata, feta of een andere kaas.

Zwarte rijst met gekleurde bietjes, wortels en halloumi

 

Groenten

 

Een maaltijdsalade is niet compleet zonder groenten. Gegrilde aubergine, courgette en paprika vind ik heerlijk in een salade. Maar ook groenten zoals wortel, venkel, bietjes, broccoli, tomaten, komkommer, radijsjes, rettich, boontjes, peultjes, avocado, linzen, kikkererwten, andere peulvruchten, pompoen of paddenstoelen.
Verse kruiden mogelijk niet ontbreken in een salade. Denk aan peterselie, bieslook, munt, basilicum, dragon, koriander en kervel. En voeg extra smaakbommetjes toe in de vorm van ingemaakte rode ui, lenteuien, kiemgroenten en cress.

Zwarte rijst met gekleurde bietjes, wortels en halloumi

 

Fruit

 

Wil je de salade een klein zoetje meegeven, dan is vers fruit erin een lekker idee. Denk aan blauwe bessen, nectarines, abrikozen, kaki, pruimen, aardbeien, frambozen, kersen, bramen, sinaasappel, citroen, granaatappelpitjes, appel en peer. Maar gedroogd fruit kan ook erg lekker zijn.

Zwarte rijst met gekleurde bietjes, wortels en halloumi

 

Koolhydraten

 

Wil je de salade echt vullend maken, voeg dan koolhydraten toe in de vorm van gekookte aardappelen, zoete aardappelen, pasta, bulgur, quinoa, parelcouscous of (zwarte) rijst. Of je serveert er lekker brood bij.

Zwarte rijst met gekleurde bietjes, wortels en halloumi

 

Iets krokants

 

Als laatste is het ook lekker om een krokantje erin te verwerken, denk aan noten zoals walnoten, pecannoten, cashewnoten, amandelen, hazelnoten of zaden en pitten, zoals pijnboompitten, pompoenpitten of zonnebloempitten.

Zo maak je een lekkere maaltijdsalade

 

Dressings

 

En nu nog een lekkere dressing erbij. Een simpele dressing van een goede olijfolie, azijn of citroensap is soms al voldoende. Of je maakt een klassieke vinaigrette: meng daarvoor mosterd met citroensap, azijn en peper en zout in een kom. Klop dit op met een garde en voeg dan druppelsgewijs olijfolie toe tot je een mooie gladde dressing hebt.
En in mijn blog saladedressings, vind je nog veel meer heerlijke dressings.

Zwarte rijst met gekleurde bietjes, wortels en halloumi

 

Zo maak je een lekkere maaltijdsalade

 

Ik hoop dat ik jullie met deze tips op weg geholpen heb naar het maken van jouw perfecte maaltijdsalade. Een vullende en voedzame salade voor warme dagen.
Mocht je iets moeten koken zoals bijvoorbeeld pasta of aardappelen, of iets moeten grillen zoals vlees of vis, doe dit dan ’s morgens of de avond ervoor.
Gebruik zoveel mogelijk groenten en fruit die in het seizoen zijn en vul het aan met eiwitten en koolhydraten.
Hier vind je ook nog 10 heerlijke zomerse salades voor meer inspiratie met deze warmte.

 


Plaats een reactie

Copyright 2021 Culinea.nl - alle rechten voorbehouden